X
تبلیغات
رایتل
http://mehrabane.ir
لطفا از دیگر مطالب وبلاگ نیز دیدن فرمایید.
بیشتر مواقع دیده شده است که تعدادى ازدانش آموزان یا دانشجویان به رغم آمادگى قابل توجه براى امتحان به دلیل استرس فراوان در جلسه امتحان قادر به پاسخ دادن نمی باشند. استرس و فشار روانی در زمان امتحان مسئله ای است که مربوط به سن خاصی نیست. در هر دوره‌ای از زندگی گذراندن امتحان می تواند موجب بروز استرس شود. اضطراب دوگونه است : اضطراب سازنده و اضطراب مشکل آفرین. اضطراب سازنده نوعی از اضطراب است که شخص را برای فعالیت درسی و برنامه ریزی منظم تر سوق می دهد و معمولاً شخص را فعال و توانمند می سازد تا بتواند نتیجه بهتری از مطالعه خویش به دست آورد. اضطراب مشکل آفرین نوعی از اضطراب است که با دلهره و تشویش زیاد همراه بوده و با درگیری ذهنی و تصوری که مبنی بر موفق نبودن در امتحان است، وسواس مطالعه کردن مثل خواندن بیش از حد، بی توجهی به خواب و غذا همراه می شود. 

 
نشانه های اضطراب سازنده:
1- دانش آموز علاوه بر نشان دادن حساسیت مناسب به درس، روند زندگی معمولی خویش را ادامه می دهد. مثل: خوردن، خوابیدن و حرف زدن با خانواده.
2- دانش آموز هنگام مطالعه نوعی از هیجان مثبت دارد.
3- بیشترین وقت خود را برای خواندن درس صرف می کند نه همه وقت خویش را.
4- با آرامش و اطمینان بیشتری مطالعه می کند.
5- عوامل محیطی تاثیر کمتری بر او دارند.
6- آنچه را که مطالعه می کند به راحتی می تواند در ذهنش نگه دارد و یا به حافظه بسپارد.



نشانه های اضطراب مشکل آفرین:
1- بدون اطمینان درس می خواند.
2- در موقع خواندن درس، به نتیجه امتحان بیشتر فکر می کند تا به یادگیری
3- مشغولیت ذهنی بخش وسیعی از ذهن و سیستم روانی اش را در برمی گیرد و موجب می شود درباره موفقیت و عدم موفقیت خود، مطالبی را بر زبان آورد
4- احساس دلشوره و تشویش مداوم دارد.
5- افکار و نگرش منفی دارد.
6- اضطراب او با نشانه های روان تنی مثل درد در ناحیه معده، شکم و حالت تهوع همراه است.
7- اختلال در خوردن مثل پرخوری یا کم خوری.
8- اختلال در خواب، پرخوابی یا کم خوابی یا کرختی روزانه.
9- نداشتن تمایل برای خواندن کتاب و گاهی تلاش مضاعف برای بیشتر خواندن درس ها.
10- لجبازی و بهانه گیری های مختلف می کند.
11- گریه های طولانی و بی علت دارد.
راه حل های عملی برای کاهش اضطراب امتحان:
1- مطالعه و مرور بیشتر و تقویت بنیه علمی: مطالعه بیشتر دانش آموز موجب تقویت اعتماد به نفس در امر یادگیری و پاسخ دهی او در امتحان می شود.
2- پائین آوردن سطح انتظار: هر چه انتظار پائین تر باشد (گرفتن نمره بیست) امکان درونی کردن آرامش و کاهش اضطراب و در نتیجه موفقیت بهتر در امتحان حاصل می شود.
3- پذیرش توانمندی های خود: ایجاد این احساس که من (دانش آموز) تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.
4- توجه به نکات مثبت و موفقیت های گذشته: آن دسته از موفقیت هایی را که در گذشته تجربه کرده، در ذهن خود بیاورد.
5- برطرف کردن ضعف بنیه علمی: تلاش برای برطرف کردن ضعف بنیه علمی از طریق کمک گرفتن از دوستان، معلم یا دانش آموزان زرنگ و کتاب های کمک درسی...
6- مقایسه با خود: ایجاد این فکر که هر کسی توانمندی های مخصوص به خود را دارد.
7- پرسش و پاسخ های مکرر: پرسش و پاسخ های پی درپی از خود سبب آگاهی از فرآیند یادگیری، پردازش اطلاعات مجدد و تقویت اعتماد به نفس بیشتر و در نتیجه کاهش اضطراب می شود.
8- استراحت کوتاه بین زمان های درس خواندن: دانش آموز در حین مطالعه بین درس، فرصت کوتاهی را برای استراحت خود اختصاص می دهد، این امر سبب به یادسپاری بهتر مطالب خوانده شده در ذهن می شده و همچنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و کاهش اضطراب می شود.
9- توکل به خدا: یاد خداوند آرام بخش دل هاست، در زمان قبل از امتحان به خداوند توکل کنیم تا هر آنچه را که خوانده ایم به یاد آوریم.
10- تنفس عمیق: تنفس عمیق قبل از شروع جلسه امتحان موجب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری را به دست بیاوریم.
11- نگاه کردن به یک یک سؤالات: اگر به یکباره به همه سؤالات امتحانی نگاه کنیم ممکن است در بین سؤالات به سؤالی برخوریم که یاد نگرفته باشیم و موجب اضطراب شود و در نتیجه سؤالات دیگری را هم که یاد گرفته ایم، قدرت پاسخگویی را از دست بدهیم.

موفق باشید.






تاریخ : پنج‌شنبه 9 اردیبهشت 1395 | 13:44 | چاپ | نویسنده: محمد امینی | نظرات (0) (0 لایک)
.: Weblog By Mohammad Amini :.


  • بیا بخند